Program Nie gram w ciemno jest specyficzny w porównaniu z innymi programami profilaktycznymi, ponieważ jego głównym założeniem jest podnoszenie wiedzy i umiejętności młodzieży w zakresie specyficznym dla hazardu, tj. podnoszenie wiedzy uczniów i ich umiejętności związanych z nieuleganiem zniekształceniom poznawczym związanym z uprawianiem hazardu.
W związku z powyższym zdecydowano, że grupa, która może uczestniczyć we wdrożeniu tego programu, powinna już posiadać umiejętności związane z realizacją programów profilaktycznych w grupie młodzieży, tj. posiadać doświadczenie realizacji programów profilaktycznych. Będzie to stanowiło zasób, który nie będzie rozwijany podczas szkolenia. Skupi się ono na szkoleniu dotyczącym specyfiki programu. Zakładamy przy tym, że osoby posiadające doświadczenie w realizacji programów profilaktycznych dla młodzieży i będące psychologami lub pedagogami posiadają tzw. kompetencje miękkie pracy z grupą młodzieży.
Program 18-godzinnego szkolenia realizatorów będzie obejmował:
| Lp. | Tematyka | Czas (godziny) |
|---|---|---|
| Moduł stacjonarny: | ||
| 1 | Moduł integracyjny spotkania szkoleniowego | 1 |
| 2 | Wyjaśnienie celów programu kierowanego do młodzieży | 1 |
| 3 | Omówienie elementów programu wraz z wyjaśnieniem, dlaczego zostały one uwzględnione w programie | 1 |
| Szczegółowe omówienie każdego modułu wraz z przeprowadzeniem scenariusza każdego modułu z udziałem uczestników szkolenia: | ||
| 4 | – Wprowadzenie do koncepcji prawdopodobieństwa | 2 |
| 5 | – Prawdopodobieństwo w hazardzie | 3 |
| 6 | – Zniekształcenia poznawcze związane z hazardem | 3 |
| 7 | – Hazard: oczekiwania i przekonania a rzeczywistość | 3 |
| 8 | Omówienie materiałów dla realizatorów i dla uczniów | 2 |
| Moduł on-line: | ||
| 9 | Egzamin | 2 |
| Czas razem (godziny) | 18 | |
Szkolenie, które przeprowadzą autorki programu: dr Bernadeta Lelonek-Kuleta i dr Magdalena Rowicka, będzie miało charakter train the trainers. Planowane jest przeszkolenie 16 realizatorów programu. – Szkolenie odbędzie się w siedzibie Fundacji ETOH, ul. Mszczonowska 6, 01-254 Warszawa.
Harmonogram szkolenia realizatorów programu:
Moduł stacjonarny
| Dzień 1: 24 października 2025 (piątek) | ||
| liczba godzin | godziny | działania |
| 12:00–13:00 | rejestracja uczestników | |
| 13:00–14:00 | obiad | |
| 3 | 14:00–18:00 | sesja popołudniowa |
| 18:00–19:00 | kolacja | |
| 2 | 19:00–21:00 | sesja wieczorna |
| Dzień 2: 25 października 2025 (sobota) | ||
| godziny | działania | |
| 08:00–09:00 | śniadanie | |
| 4 | 09:00–13:00 | sesja poranna |
| 13:00–14:00 | obiad | |
| 3 | 14:00–18:00 | sesja popołudniowa |
| 18:00–19:00 | kolacja | |
| 2 | 19:00–21:00 | sesja wieczorna |
| Dzień 3: 26 października 2025 (niedziela) | ||
| godziny | działania | |
| 08:00–09:00 | śniadanie | |
| 09:00–10:00 | wyjazd z ośrodka | |
Moduł on-line
| Termin – do ustalenia | ||
| godziny | działania | |
| 2 | do ustalenia | egzamin |
Warunkiem koniecznym do realizacji programu w szkole jest: (1) odbycie szkolenia i (2) uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu.
Po szkoleniu realizatorzy przeprowadzą wstępny pilotaż programu – każdy realizator w 2 klasach szkolnych, w sumie 16 realizatorów w 32 klasach (pilotaż stanowi jednocześnie ostatni element szkolenia realizatorów).
Pilotaż będzie uwzględniać:
- wyniki oceny lekcji dokonanej przez realizatorów,
- wyniki hospitacji realizowanej przez obserwatorów w jednej z dwóch klas, w których będzie prowadzony pilotaż przez każdego realizatora,
- pretest i posttest wypełniany przez młodzież uczestniczącą w pilotażu oraz w klasach kontrolnych,
- wyniki Arkusza oceny pilotażu dokonanej przez młodzież uczestniczącą w programie.
Finansowanie i wartość zadania:
Zadanie współfinansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.
Wartość zadania w latach 2024–2026: 457 175 zł (w tym: 423 700 zł ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych pozostających w dyspozycji Ministra Zdrowia i 33 475,00 zł z wkładu własnego Fundacji w formie wkładu osobowego).

